تبلیغات

راهنمای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز

اساسی ترین بخش تبلیغات گوگل ادز، انتخاب کلمه کلیدی درست است. تبلیغات در گوگل ادز کلا بر اساس کلمات کلیدی کار می‌کند. قرار است مشتریان شما با جستجوی همین کلمات کلیدی، تبلیغ شما را پیدا کنند و سپس وارد سایت شما بشوند.
انتخاب درست کلمات کلیدی آنقدر حائز اهمیت است که می‌تواند شما را در تبلیغات گوگل موفق کند یا برعکس.اشتباه در انتخاب آنها می‌تواند موجب شکست شما شود و تمام هزینه‌های شما را هدر بدهد.
مسئله اینجاست که واقعاً چه کلماتی برای کسب و کار ما مناسب هستند؟ اصلاً چگونه این کلمات را پیدا کنیم؟ از کجا بدانیم مشتری‌های بالقوۀ ما، چگونه و چه چیزی را جستجو می‌کنند؟ چگونه و با چه ابزارهایی می‌توانیم کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم و یا چگونه کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال ها ، لازمه شما با مفهومی به نام تحقیق کلمات کلیدی آشنا بشین :

همانطور که از نامش می‌توان حدس زد، تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بفهمیم مشتریان بالقوه ما (کسانی که ممکن است روزی به مشتری ما تبدیل شوند)، برای پیدا کردن محصولات و خدمات ما چه کلماتی را جستجو می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی بدون شک مهم‌ترین کاری است که باید قبل از شروع تبلیغات خود انجام دهید .
این بخش خیلی جدی‌تر از تبلیغات گوگل و این حرف‌ها است و حتی لازم است قبل از راه‌اندازی کسب و کارتان، کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را تحقیق و جستجو کنید تا ببینید که آیا این کسب و کار، بازار مناسبی برای رشد و فروش خواهد داست، و همان طور که اشاره شد با چه کلماتی می توان خود را در معرض دید مشتریان محصولات و خدمات خود قرار داد.

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی خلاصه خواسته‌ها و نیازهای مردم است که برای رسیدن به اطلاعات در مورد آن از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، یعنی آن را سرچ می کنند.
کلمات کلیدی پل ارتباطی بین مخاطب جستجوگر و صاحبان کسب و کار می‌باشند.
صاحبان کسب و کار با تحقیق کلمات کلیدی مرتبط و انجام فعالیت های بازاریابی بر اساس این کلمات کلیدی سعی در جذب کاربران هدفمند دارند.
کلمات کلیدی را مي‌توان به عنوان یک ایده که توسط ذهن مخاطبان در نظر گرفته می‌شود نیز بیان کرد. ایده‌ای که به واسطه نیاز آن‌ها به محصول، سرویس، محتوا و اطلاعات خاصی ایجاد می‌شود.از طرفی مصرف کننده به نیاز خود می‌رسد و از طرفی دیگر فروشنده خود را در معرض دید مشتریان خود قرار می دهد.
پس طبیعی است که صاحبان کسب و کار همواره در حال تلاش برای رسیدن به کلمات کلیدی باشند که کاربران بیشتر از آن‌ها در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

پس با توجه به توضیحات، می‌توان اینطور گفت که کلمه کلیدی از منظر خریدار(مشتری) کلمه‌ای است که از نظر او به بهترین شکل منظورش را به موتور جستجو می‌رساند تا به موضوعی که  نیازش را برطرف می کند برسد.
پس یک کسب‌وکار (فروشنده) باید کلمه کلیدی را برای سرویس، محصول و یا محتوای خود انتخاب کند که بر اساس تحقیق کلمات کلیدی، مشتری آن را انتخاب می‌کند.

راهنمای انتخاب کلمات کلیدی در گوگل ادز با کیورد پلنر

ابزار های مختلف و حرفه ای زیادی موجود است که برخی از آنان پولی و برخی دیگر رایگان در دسترس ما قرار داده شده است تا با کمک آن‌ها بتوانیم کلمات کلیدی را برای تبلیغات گوگل ادز پیدا کنیم.

یکی از این ابزار ها را خود گوگل ارائه کرده که کیورد پلنر گوگل ( google keywords planner ) نام دارد.
گوگل این ابزار را کاملا رایگان در اختیار ما گذاشته و استفاده از آن ما را در امر تحقیق کلمات کلیدی کمک بسزایی می کند، ولی استفاده از ابزار های دیگر هم به ما کمک خواهد کرد تا به کلمات کلیدی در گوگل ادز برسیم و تبلیغ خود را در معرض دید مشتریان قرار دهیم.

گوگل کیورد پلنر به شما اجازه می‌دهد انتخاب کلمات کلیدی برای تبلیغات کلیکی خود را ساده‌تر انجام دهید. اگرچه کیورد پلنر می‌تواند به ما کمک کند ایده‌های جدیدی در انتخاب کلمات کلیدی خود به دست بیاوریم اما موفقیت کمپین تبلیغات در گوگل، به فاکتور های دیگری مثل بودجه، انتخاب نرخ‌های مزایده و البته محصول یا سرویس شما بستگی دارد.
حتی رفتار مشتری که تبلیغ شما را می‌بیند، می‌تواند در موفقیت کمپین شما تاثیر‌گذار باشد؛ پس انتظار نداشته باشید با کیورد پلنر یک شبه ره صد ساله را طی کنید. اما مطمئنا این ابزار کمک زیادی برای کمپین تبلیغات کلیکی شما در گوگل ادز  می‌کند.

 آموزش کار با کیورد پلنر ( keyword planner)

ابزار keyword planner اکنون بخشی از برنامه گوگل ادز است. ابزار کیورد پلنر که قبلا keyword tools نام داشت اکنون به عنوان یک سرویس گوگل مهمترین ابزار برای تحلیل کلمات کلیدی و درک میزان جستجوی آن‌ ها به شمار می‌رود.
اگرچه ابزار کیورد پلنر(keyword planner) اصولا برای درک آمار تبلیغات کلیکی و کلمات کلیدی در گوگل ادز طراحی شده با این حال یکی از آشناترین ابزارها برای سئوکاران محسوب می‌شود.

اگر نمی‌خواهید با شارژ کردن حساب یک کمپین تبلیغاتی اجرا کرده و از مزایای تبلیغات کلیکی استفاده کنید، احتمالا یا به دنبال آشنایی با فضای گوگل ادز و کیورد پلنر هستید و یا می‌خواهید از امکانات نسبتا مفید گوگل کیورد پلنر google keyword planner در حالت رایگان استفاده کنید که برای این کار بهتر است از موارد زیر که توضیحی مختصر است استفاده نمایید :

شروع کار با کیورد پلنر

برای شروع در حالی که از IP غیر از ایران استفاده می‌کنید (متاسفانه ایران برای استفاده از این سرویس تحریم است) سایت گوگل ادز را باز کنید و بر روی دکمه Start Now کلیک کنید.
در صفحه بعد در صورت داشتن اکانت گوگلی که به گوگل ادز  متصل نمی‌باشد، ایمیل خود را وارد کنید و Next را بزنید و در غیر اینصورت بر روی Create Account کلیک کنید تا یک اکانت برای خود بسازید و ادامه کار را انجام دهید.

پس از ورود به اکانت خود صفحه ای را مشاهد خواهید کرد که مهمترین مرحله می باشد، دقت کنید که در این مرحله بر روی Create an account without a campaign  کلیک کنید تا به مراحل مربوط به ساخت کمپین و اخذ اطلاعات کردیت کارت، وارد نشوید.

در ادامه اطلاعات مربوط به تایید اطلاعات کشور، منطقه زمانی و واحد ارزی از شما خواسته می‌شود. با مشخص کردن آن‌ها بر روی دکمه Submit کلیک کنید.

اکنون لازم است تا روی دکمه explore your Account کلیک کنید تا به کیورد پلنر دسترسی پیدا کنید.

حالا پس از وارد شدن به صفحه ی اصلی ابزار کیورد پلنر با کلیک کردن بر روی آیکون آچار، از بخش Planning  در سمت چپ بالا،  بر روی google keyword planner  کلیک کنید.

در ادامه باید Discover new keywords را انتخاب کنید. در صورتی که با زبان انگلیسی آشنایی دارید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک How to use Keyword planner   اطلاعات و راهنمایی بیشتری در رابطه این ابزار رایگان گوگل دریافت کنید.

در ابتدا شما می‌توانید در همین بخش Discover new Keywords  آدرس اینترنتی یک سایت احتمالا رقیب را وارد کنید تا کلمات کلیدی به کار رفته در آن سایت را شناسایی و تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی آن را شروع کنید، این از قابلیت‌های خوب کیورد پلنر محسوب می‌شود.

البته  می‌توانید به جای آن، پس از آن‌که وارد بخش Discover new Keywords شدید، کلمه مدنظر خود را وارد کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید در صفحه ی مربوطه شما می‌توانید چند کلمه را برای تحلیل ، مقایسه و تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید. نهایتا با کلیک بر روی Get Started  کار به مرحله نهایی خود می‌رسد که در اینجا شما اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی در گوگل ادز و ایده ی که این ابزار در مورد کلمات کلیدی به شما می‌دهد استفاده کنید.

علاوه بر آن میزان آن کلمات کلیدی در استفاده از آن و جملاتی که می‌تواند پرسش های افراد جستجو کننده باشد برای شما نمایش داده شود که با تحقیق کلمات کلیدی جستجو شده می‌توانید کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خود را به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی کنید.

به عنوان نتیجه کار، آنچه گوگل به شما ارائه می‌دهد، اگرچه شاید بیش از حد محدود باشد ولی به رایگان بودنش می‌ارزد و به شما در فرایند تحقیق کلمات کلیدی کمک می‌کند. نتیجه شامل یک آمار غیردقیق از کلمات کلیدی است که اصلی‌ترین آیتم آن شامل Avg.monthly searches برای کلمات کلیدی به معنای «میانگین جستجوی ماهانه» برای کلمات وارد شده است و به صورت بازه‌های گسترده و غیردقیق ارائه می‌شود.

همچنین تعدادی کلمه پیشنهادی تحت عنوان Keywords ideas به شما ارائه می‌شوند که با توجه به کلمات کلیدی مدنظر ما، شاید چندان قابل اتکا به نظر نخواهد رسید اما این راهنمایی به ما می‌شود که افراد به چه میزان از چه کلمات کلیدی و پرسش های درمورد آن کلمات کلیدی را مورد سرچ خود قرار می‌دهند.

به هر حال تحت ادعای گوگل، شما  برای دریافت آمار با جزئیات بیشتر و دقیق‌تر که قطعا مفید‌تر خواهند بود، باید کمپینی اجرا کرده و مبلغی هزینه کنید که انتخاب این با خود شماست.
در واقع یکی دیگر از قابلیت‌های کیورد پلنر استفاده از آن برای انتخاب در تحقیق کلمات کلیدی در گوگل ادز و کمپین های کلیکی آن است. امکاناتی که کیورد پلنر در کمپین‌های گوگل ادز  در اختیار شما می‌دهد، بسیار گسترده‌تر است از آمار دقیق‌تر و سرراست‌تر درباره معیارهای مختلف کلمات کلیدی تا ارائه کلمات کلیدی مرتبط پیشنهادی بیشتر و مرتبط‌تر که خب این کار شرایط را برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز  را هموار می سازد.

همچنین در قسمت Get search volume and forecasts شما با وارد کردن یک کلمه کلیدی که مورد‌نظرتان است، پیشنهاد گوگل را برای معیارهای مختلف چون Clicks, impression, cost, CTR, Avg CPC, Avg Position   مشاهده می کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *