بازاریابی

برون سپاری دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا باید برون سپاری کنیم؟

صحبت دربارۀ برون‌سپاری دیجیتال مارکتینگ در واقع صحبت درباره کاهش هزینه، افزایش همکاری‌ها، مدیریت زمان و تمرکز روی کار اصلی است. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تمام کارهایی را برای یک کسب‌و‌کار یا سازمان انجام دهد که آن بیزینس نیازی نمی‌بیند خودش را با آن درگیر کند. اصلا شاید دلیل به وجود آمدن این آژانس‌ها، همین نیاز انواع مجموعه‌ها به برون‌سپاری باشد. حالا اگر برایتان سوال است که مزایای برون‌سپاری در بازاریابی دیجیتال چیست و می‌تواند چگونه به یک فعالیت تجاری سودرسانی کند، با این مطلب کاربردی همراه باشید تا جواب تک‌تک سوالتتان را بگیرید. در پایان این مقاله می‌توانید بدانید که باید چه کاری را برون‌سپاری کنید و اول از همه به چه خدماتی نیاز دارید. 

1. کاهش هزینه‌ها با برون سپاری خدمات دیجیتال مارکتینگ

در هر شرکتی بخش‌های زیادی هستند که می توانند برون‌سپاری شوند؛ برای مثال فرآیندهای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل‌و‌نقل و توزیع کالاها، تبلیغات، تامین امنیت یک شرکت و حتی بعضی اوقات بازاریابی از جملۀ این فعالیت‌ها هستند. هر کدام از این بخش‌ها را که بخواهید به بدنۀ شرکت اضافه کنید باید هم برای نیروی انسانی و هم برای فضای کسب‌و‌کار هزینه صرف کنید. برون‌سپاری در این بخش‌ها در واقع از فراهم‌سازی سرمایۀ اولیه هم جلوگیری می‌کند.

یک مورد مهم دیگر این است که اندازۀ شرکت شما با برون‌سپاری کوچک می‌ماند. در‌عین‌حال می توانید سرمایه را ذخیره و در جهت توسعه شرکت خرج کنید. در واقع این یک فعالیت دو سر برد است. کوچک‌کردن تیم‌ها باعث کاهش حجم دستمزدها و همین‌طور مدیریت بهتر تیم اصلی می‌شود. از طرفی به جای یک ارتش از کارمندان می‌توانید گروهی از بهترین متخصصان را به کار بگیرید. با این کار هم تمرکز را روی تخصص خود قرار می‌دهید و این هم به معنای توسعۀ پویای کار شماست. با کوچک‌شدن فضای اداری هم از هزینه خرید یا اجاره فضای کار کم می‌کنید. به‌علاوه مدیریت این شرایط با کنترل بهتر ورودی و خروجی مجموعه ممکن می‌شود. باید تاکید کرد که مدیریت بهینه می‌تواند هم ثبات را افزایش دهد و هم انعطاف‌پذیری کار را بالا ببرد. می‌دانید که این شرایط برای شما سودآوری خواهد کرد. نکته آخر اینکه با برون‌سپاری هزینه‌های ثابت به هزینه‌های متغیر تبدیل می‌شوند و با این شیوه فشار مالی ناشی از ارائه سرمایه اولیه خیلی کم می‌شود.

۲. نیاز به صرف زمان برای آموزش به کارمندان ندارید

می‌دانیم که یک مدیر باید با برنامه‌ریزی، سازماندهی، کارگزینی، هدایت، هماهنگی، گزارش‌دهی و بودجه‌بندی درگیر باشد. مدیریت یک فرایند دائمی است و بهترین مدیر آن کسی است که بتواند این فرایند را کارآمد و بهینه کند. این اتفاق هم وقتی می‌افتد که او بلد باشد با استفاده از منابعی که در دست دارد، مسائل را حل کند و کمترین میزان فشار کاری را به مجموعه تحمیل کند. در این بین ایجاد شبکۀ ارتباطات، داشتن یک نگرش تیمی و تعامل با سایر مجموعه‌ها می‌تواند باعث تولد یک سازمان ارگانیک، پویا و همه‌فن‌حریف بشود.

حالا می‌توانیم با این توضیحات بگوییم که مدیر خوبْ مدیری است که بداند باید کدام بخش‌ها را برون‌سپاری کند و چگونه آنچه برون‌سپاری کرده است را به بهینه‌ترین شکل ممکن درون فرآیندهای یک کسب‌وکار قرار دهد. اصلاً توانایی مدیریتِ برون‌سپاری می‌تواند یک معیار برای سنجش مدیران باشد.

یک مورد مهم دیگر درباره برون‌سپاری در مدیریت این است که با این کار می‌شود شبکه ارتباطی مجموعه را با خارج از آن گسترده کرد. حتی دیده شده است که همین برون‌سپاری‌ها باعث جذب نیروهای متخصص به یک مجموعه می‌شوند، و این یعنی توسعه کار از طریق مدیریت پویا و تعاملی. علاوه بر همۀ این‌ها دیگر خبری از میکرومنیجینگ که کار بسیار زمان‌بر و فرسایشی‌ای‌ است، نخواهد بود. در واقع با این کار می‌شود انرژی مجموعه را روی تحقق اهداف اصلی آن متمرکز کرد و میزان تنش درون‌ گروه را پایین آورد.

3. نیاز به صرف زمان برای آموزش به کارمندان ندارید

آموزش همیشه نیاز به زمان دارد. شما وقتی که می‌خواهید چیزی را یاد بگیرید زمانتان را پرداخت می‌کنید تا آموزش را دریافت کنید. حالا فرض کنید که به‌جای برون‌سپاریْ کارمندانتان را آموزش دهید. برای این کار نیاز است که به چند سؤال پاسخ دهید تا ببینید آیا لازم است این کار را انجام دهید یا نه؟

  • اندازه کسب‌و‌کار شما چقدر است؟ اگر کسب و کارتان کوچک است، آموزش به کارمندان هم وقت شما را خواهد گرفت و هم وقت آنها را. البته اگر به کارمندان حقوق بدهید آنها از این شیوه آموزش استقبال خواهند کرد؛ اما آیا این کار برای شما می‌صرفد؟ بعید است! پس اگر اندازه بیزینس‌تان کوچک است برون‌سپاریْ هم ارزان‌تر و هم سریعتر از آموزش کارمندان است.
  • بخش تحقیق و توسعه دارید؟ اگر بله پس باید به کارمندانتان آموزش دهید اگر نه نیازی به آموزش مداوم یا پرهزینه نیست.
  • قرار است کارمندانتان بلندمدت با شما کار کنند؟ اگر نه آموزش آن‌ها به‌لحاظ هزینه و سازماندهی نیروی کار برای شما یک ریسک خواهد بود چون ممکن است کارمند بعد از آموزش از تیمتان جدا شود. به‌علاوه حضور بلندمدت کارمندان مساوی است با مدیریت منابع نیروی انسانی منسجم، ارائه تسهیلات به کارمندان و ایجاد اطمینان‌خاطر برای آنها درباره موقعیت کاری؛ این‌ها یعنی هزینه. اگر توان ارائه این هزینه‌ها را ندارید برون‌سپاری یکی از بهترین راه‌ها برای شماست.
  • آیا آموزش نیروی کار جزوه اهداف بلندمدت شما هست یا نه؟ اگر نه باید به‌جای زمان‌گذاشتن روی آن، روی اهداف اصلی مجموعه تمرکز کنید. این کار با سپردن کارها به سازمان‌های بیرون از مجموعه ممکن می‌شود.

در واقع اما برون‌سپاری با آموزش منافاتی ندارد، شما می‌توانید هر دو را کنار هم داشته باشید البته تا زمانی که بتوانید با مدیریت زمان و هزینه به سوددهی و بازگشت سرمایه برسید.

4. کاهش ریسک و آسیب‌پذیر بودن شرکت

حفظ سرمایه، منابع و زمان باعث کاهش ریسک می‌شود. با برون‌سپاری، شما سرمایه خود را به‌صورت بهینه صرف و از فرسایش منابع جلوگیری می‌کنید و زمانتان را صرف تمرکز روی کار اصلی‌تان خواهید کرد. برون‌سپاری همچنین باعث می‌شود که کارها توسط گروه‌های متخصص انجام شود و در این حالت شما در جایگاه یک ناظرْ کار را هدایت خواهید کرد. هر وقت هم از کار راضی نبودید می‌توانید شرکتی که با آن کارتان را پیش برده‌اید را عوض کنید. اصلاً ممکن است در میانۀ راه نظرتان درباره بعضی از کارها عوض شود، آن موقع است که بدون هیچ‌گونه آسیبی می‌توانید فرایند برون‌سپاری را متوقف کنید. همچنین باید اشاره کنیم که با برون‌سپاری هیچ سرمایه اولیه‌ای را صرف فرایند استخدام، آموزش، مسائل مالیاتی و بیمه نکرده‌اید. اینجاست که می‌فهمید چقدر فشار ریسک را از روی دوش مجموعه خود برداشته‌اید.

5. افزایش نرخ بازگشت سرمایه با برون سپاری خدمات دیجیتال مارکتینگ

نرخ بازگشت سرمایه یا Return Of Investmet) ROI) به سادگی اشاره دارد به سود حاصل از سرمایه‌گذاری در یک کسب‌و‌کار. این نرخ در بارۀ تفاوت دخل و خرج یک فعالیت تجاری حرف می‌زند. هرچه این نرخ بالاتر باشد یعنی سود کار شما بالاتر است. فرمول کلی آن هم به شکل زیر است:

این فرمول نشان می‌دهد که شما همیشه با نرخ بازگشت سرمایه زندگی کرده‌اید بدون اینکه آن را بشناسید. معادله بالا درواقع میزان بازدهی بیزینس‌تان را به شما می‌گوید. می‌دانید زمانی بازدهی بالا می‌رود که فعالیت شما بهینه باشد. برای بهینه‌شدن کار هم نیاز دارید هزینه‌هایتان را کم کنید.

حالا باید بپرسیم که برون‌سپاری کجای این معادله نقش دارد؟ بله درست است هم در قسمت هزینه‌ها و هم در قسمت درآمد! درواقع وقتی شما برون‌سپاری می‌کنید هزینه‌ای را متقبل شده‌اید، اما هزینه برون‌سپاری به‌مراتب کمتر از این خواهد بود که خودتان آن کار را انجام دهید. از طرفی محصولی که از طریق برون‌سپاری دریافت کرده‌اید می‌تواند برای شما درآمدزایی کند. درواقع برون‌سپاری از یک ‌طرف هزینه را کم و از طرف دیگر درآمد را بالا برده است. این نشان می‌دهد که سپردن کارها به خارج از مجموعه چگونه باعث افزایش شانس بازگشت سرمایه می‌شود. 

6. زمان کافی برای تمرکز بر روی هسته اصلی کسب‌وکارتان را خواهید داشت

برون‌سپاری در جهان امروز و توسط برندهای بزرگ خیلی جدی گرفته شده است. برای مثال نایک فرآیند تولیدش را به پیمانکاران آسیایی یا آمریکای مرکزی برون‌سپاری کرده و توزیع را به فروشندگان جزء سپرده است. همچنین استراتژی بازاریابی و تبلیغات نایک را هم آژانس‌های تبلیغاتی و طراحی محصولاتش را طراحان شرکت‌های گوناگون عهده‌دار شده‌اند. درواقع نایک تمام تمرکزش را روی برندسازی قرار داده است و سعی می‌کند به جای وقت گذاشتن روی سایر کارها با برندش یک سبک زندگی برای مشتریان درست کند.

حالا یک لحظه فکر کنید که نایک همۀ این کارها را خودش انجام می‌داد. به نظر شما آیا این برند همان چیزی می‌شد که امروز هست. خیلی بعید است! شرکت‌های بسیاری هم سطح آنها بودند که سعی داشتند تمام قسمت‌های کارشان را خودشان انجام دهند اما الان هیچ اسمی از آنها نیست.

همین یک مثال نشان می‌دهد که برون‌سپاری به معنای صرف هزینۀ اضافی نیست. با برون‌سپاری در واقع زمانتان را خریده‌اید و آن را در بخشی سرمایه‌گذاری کرده‌اید که تخصص و توانایی‌تان در آن است. هیچ‌چیز هم برای موفقیت مهم‌تر از تمرکز روی هستۀ اصلی کسب‌و‌کار نیست.

جمع‌بندی

درنهایت باید تأکید کرد که برون‌سپاری باعث می‌شود از میکرومنیجینگِ کارهایی که در آن تخصص ندارید رها شوید. از طرفی هرچند آموزش نیروها می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد اما پرهزینه و زمان‌بر خواهد بود. البته ممکن است فکر کنید که صرف یک سرمایه اولیه می‌تواند شما را از برون‌سپاری بی‌نیاز کند؛ تا حدودی می‌توان با این دیدگاه موافق بود اما به شرطی که شما فضا، ثبات و یک سرمایه جاری با حاشیه سود بالا را در کار خود وارد کنید. اما اگر این شرایط را ندارید، مطمئن باشید که برون‌سپاری ساده‌ترین، سریع‌ترین و پرسود‌ترین راهی است که پیش پای شما قرار دارد. همین‌طور وقتی که بخواهید کار را توسعه دهید بار دیگر نیاز ندارید ک هزینه کنید چون می‌دانید باید کدام بخش فعالیت را به چه شکل به دیگران واگذار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *