تبلیغات

امتیاز کیفی گوگل ادز (Quality Score) چیست؟

اگر تازه با گوگل ادورز آشنا شدین، شاید این اصطلاح برای شما عجیب غریب و یا مرموز به نظر بیاید. امتیازی که از این قسمت کسب می‌کنید به صورت مستقیم بر هزینه‌ها و رتبۀ نمایش تبلیغ‌تان تاثیر می‌گذارد.
تبلیغات در گوگل ادز بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده توسط شماست و تا وقتی که حاضر باشید هزینه ی این تبلیغات را بپردازد تبلیغ شما نمایش داده می‌شود.
زمانی که رقابت در یک کلمه کلیدی بالاست و درخواست‌دهنده زیادی برای رتبه های برتر در یک کلمه کلیدی وجود داشته باشد گوگل با توجه به Quality Score تبلیغ آنان را رتبه بندی می‌کند.

 امتیاز کیفی گوگل ادز چیست ؟

به محض اینکه Google اطلاعات کافی را در پنل ads دریافت می‌کند به کلمات کلیدی آن تبلیغ در پنل ادوردز امتیازی بین 1 تا 10 می‌دهد که مطمئنا هر چه این امتیاز بالاتر باشد، شانس بالاتری دارید و به همان نسبت هزینه شما پایین می‌آید.

این عدد ۱تا ۱۰ به شما کمک می‌کند تا از انتخاب کلمات کلیدی مناسب، محتوای تبلیغاتی خوب و هدایت مشتری به صفحه ی فرود اطمینان بیشتری کسب کنید.

چرا گوگل از Quality Score استفاده می‌کند ؟

Google بخش اعظم درآمد خود را از تبلیغات بدست می‌آورد، بنابراین یه دنبال این است که تبلیغاتی را به کاربران نمایش دهد که برای آنها جذاب باشد و روی آن کلیک کنند.

اگر به هر تبلیغی اجازه نمایش دهد، نارضایتی کاربر را به دنبال خواهد داشت و به دنبال آن تبلیغ کننده تمایل کمتری به پرداخت هزینه و تبلیغ در گوگل خواهد داشت.

چگونه امتیاز کیفی گوگل ادز محاسبه می‌شود ؟

تا این مرحله مشخص شد که کیفیت تبلیغ، در رتبه تبلیغ و هزینه‌های شما اهمیت بسیار زیادی دارد.
ابتدا گوگل ادز، قبل از Quality Score از CTR استفاده می‌کرد تا تعیین کند که آیا کلمات کلیدی دارای اهمیت بالایی هستند یا باید غیرفعال شوند سپس برای بدست آوردن جایگاه بالاتر در مزایده، مبلغ تعیین می‌شد.

با گذشت زمان و رشد یادگیری ماشین (Machine learning)، گوگل هنگام تعیین CTR مورد انتظار عوامل بیشتری را در نظر گرفت و معیار Quality Score برای جایگزینی مولفه ی CTR که قبلا بخشی از مکانسیم رتبه‌بندی تبلیغات بود، معرفی شد.

گوگل داده‌های زیادی در مورد چگونگی تعامل کاربران با نتایج جستجو دارد. با استفاده Machine learning، میزان ارتباط مورد انتظار هر آگهی، کلمه کلیدی و صفحه ی فرود را نسبت به جستجویی که انجام می‌شود، به راحتی بدست می‌آورد.

گوگل به جای اینکه از کارمندان خود بخواهد در مورد میزان اهمیت هر کلمه ی کلیدی ، فرآیندی که بسیار وقت گیر، ذهنی و مستعد خطا است محاسبه و قضاوت داشته باشند از آنها می‌خواهد از Quality Score استفاده کنند.

به طور کلی گوگل برای امتیاز دادن به تبلیغ شما ۳ مولفه ی مختلف را در نظر می‌گیرد که عبارتند از:

  1. نرخ کلیک CTR
  2. مرتبط بودن تبلیغ
  3. تجربه کاربر از صفحه‌ی فرود

نرخ کلیک CTR :

همانطور که می دانیم نرخ کلیک در گوگل ادز (CTR)  به نسبت تعداد ورودی تبلیغ شما به تعداد نمایش آن محاسبه می‌شود. به عبارتی نرخ کلیک یعنی از میان تعداد کاربرانی که تبلیغ شما را دیده‌اند، چند نفرشان روی آن کلیک کرده‌اند.
حالا هرچقدر نرخ کلیک شما بالاتر باشد، گوگل امتیاز بیشتری را روی این شاخص به شما می‌دهد. چرا؟ دلیلش هم ساده و مشخص است. نرخ کلیک بالاتر یعنی متن تبلیغ شما بهتر از تبلیغ رقبای شماست و کاربران بیشتری آن را دوست دارند.

شما می‌توانید در پنل کاربری خود (اگر به آن دسترسی داشته باشید)، مشاهده کنید که گوگل روی شاخص نرخ کلیک به ازای هر کلمه کلیدی دقیقاً چه امتیازی به شما داده است. امتیاز شما یکی از حالات زیر خواهد بود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

وضعیت بالاتر از حد میانگین نشان می‌دهد که نرخ کلیک شما در وضعیت مطلوبی قرار دارد و کاربران از متن تبلیغ شما راضی بوده‌اند.
وضعیت در حد میانگین خیلی بد نیست اما جای بهتر شدن دارد.
اما اگر وضعیت نرخ کلیک‌تان پایین‌تر از حد میانگین باشد، یعنی مشکلی دارید و وضعیت نرخ کلیک تبلیغ شما بحرانی است! پس سریعاً دست به کار شوید تا امتیاز نرخ کلیک خود را افزایش دهید.

مرتبط بودن تبلیغ :

تبلیغ و سایت ما باید با نیاز کاربر مرتبط باشد. به عبارتی، مرتبط بودن تبلیغ در ۲ مرحله اتفاق می‌افتد.
اول آنکه متن تبلیغ شما با عبارتی که کاربر جستجو می‌کند مرتبط باشد و دوم، کاربر به صفحه مرتبطی از سایت شما هدایت شود.
در یک کلام، به کاربر چیزی را نمایش دهید که به دنبال آن است.

زمانی شما امتیازی خوبی در معیار مرتبط بودن تبلیغ بدست می‌آورید که کلمه جستجو شده توسط کاربر با متن تبلیغ، و متن تبلیغ با صفحه‌ای که کاربر را به آنجا می‌فرستیم مرتبط باشد.

این معیار هم همانند معیار قبلی با سه امتیاز شناخته می‌شود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

حالت بالاتر از حد میانگین، یعنی تبلیغ شما از نظر کاربران (و گوگل) مرتبط است و به دنبال آن است تا نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهد.
وضعیت در حد میانگین یعنی باید کمی بیشتر تلاش کنید تا تبلیغ شما مرتبط‌تر باشد.
اما حالت پایین‌تر از حد میانگین نگران‌کننده است. مطمئن شوید در متن تبلیغ خود از کلمات کلیدی مناسبی استفاده می‌کنید.

تجربه کاربر از صفحه ی فرود :

حتماً برای شما هم پیش آمده که پس از ورود به یک سایت، بلافاصله از آن خارج شده اید. چرا؟ چون احتمالاً از آن سایت خوش‌تان نیامده یا سایت نتوانسته اعتماد شما را جلب کند.
شاید سایت محتوای جذابی نداشته یا سرعت سایت به حدی پایین بوده که شما را از کرده خودتان پشیمان کرده!
همه این‌ها یعنی تجربه کاربر از صفحه فرود (منظور از صفحه فرود، همان صفحه‌ای از سایت شماست که کاربر پس از کلیک روی تبلیغ به آن هدایت می‌شود).

حالا مسئله‌ای که داریم این است که  Google می‌تواند تشخیص دهد که آیا کاربر از اینکه وارد سایت شما شده رضایت دارد یا نه..!چگونه؟ گوگل به راحتی می‌تواند مدت زمان حضور کاربر در سایت را تشخیص دهد و اگر ببیند کاربران پس از کلیک روی تبلیغ و ورود به سایت شما، بلافاصله از آن خارج می‌شود و دوباره به نتایج گوگل باز می‌گردد، نتیجه می‌گیرد که احتمالاً سایت شما، سایت خوبی نیست.

گوگل همه این کارها را به این دلیل انجام می‌دهد تا مطمئن شود که محتوای سایت شما باکیفیت است و می‌تواند رضایت کاربران را جلب نماید.

همانند دو شاخص قبلی، این شاخص نیز با سه وضعیت شناخته می‌شود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

امتیاز بالاتر از حد میانگین یعنی سایت شما مشکلی ندارد و کاربران از اینکه وارد سایت شما شده‌اند راضی هستند.
امتیاز در حد میانگین یعنی جا دارد کیفیت سایت خود را افزایش دهید.
اما در صورتی‌که امتیاز شما پایین‌تر از حد میانگین بود، بایستی دست به کار شوید و صفحه فرود خود را بهتر کنید.

چرا امتیاز کیفی گوگل ادز مهم است ؟

افرادی که قصد تبلیغ در گوگل ادز را دارند باید به امتیاز کیفی خود اهمیت دهند زیرا عواملی چون موارد زیر را برای آنان مشخص می‌کند :

  • کدام تبلیغ واجد شرایط و برای شرکت در رقابت (مزایده) مناسب است.
  • چگونه تبلیغات واجد شرایط رتبه بندی می‌شود.
  • برای هزینه ی CPC (هزینه به ازای هر کلیک) تبلیغ چه مقدار هزینه باید پرداخت شود.

روش های اصلی جهت ارتقا امتیاز کیفی گوگل ادز

با استفاده از مواردی که در اینجا اشاره می‌کنیم، می‌توانید امتیاز Quality Score خود را افزایش دهید.

استفاده از Google’s Seller Ratings :

از ابزارهای توسعه رتبه‌های فروشنده گوگل (Google’s Seller Ratings) استفاده کنید. استفاده از آن رایگان است، اما شما باید در ۱۲ ماه گذشته حداقل امتیاز ستاره ای ۳.۵ یا بالاتر را نیز کسب کرده باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

Google’s Seller Ratings درواقع رتبه‌بندی ستاره‌دار مرور گوگل در تبلیغات را نشان می‌دهد که نرخ کلیک نسبت به رتبه (CTR) را بالا می‌برد و عامل شماره۱در امتیاز کیفیت می‌باشد.

نمایش ستاره‌های مرور به دو دلیل CTR را بالا می‌برد:
اول اینکه ستاره‌ها به دلیل برتریِ بصری‌شان توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند، به ویژه وقتی تبلیغات رقیب رتبه‌بندی‌های ستاره‌دار را نمایش نمی‌دهند.
دوم اینکه یک رتبه‌بندی با ستاره بالا براساس تعداد زیادی از مرورها به جستجوگران اطمینان می‌دهد که کسب‌وکار شما مناسب آن‌ها است و در نتیجه برروی تبلیغاتتان کلیک می‌کنند. Google’s Seller Ratings هیچ هزینه‌ای ندارد.

مخاطبان خود را شناسایی کنید و آنان را بشناسید :

برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی مرتبط، باید مخاطب هدف‌تان را بشناسید. به روندها و پیشنهادات فعلی توجه کنید. اما مهم‌تر از همه به مخاطب‌تان، به چیزی که جستجو می‌کند فکر کنید.

در مورد کلمات کلیدی مناسب تحقیق کنید :

تحقیقات کلمات کلیدی پایه و اساس یک کمپین تبلیغاتی عالی است. اولین قدم به منظور ارتقاء نمره کیفیت تبلیغ این است که مرحله اولیه تحقیق کلمه کلیدی را درست انجام دهید.
همیشه بر روی مناسب‌ترین کلمات کلیدی برای کمپین خود تمرکز کنید تا ارتباط آن را بهبود ببخشید. همچنین به خاطر داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی را در نظر بگیرید زیرا این کلمات کلیدی می‌توانند ترافیک قابل توجهی را به خود اختصاص دهند. حتما کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را دارد در عنوان تبلیغ قرار دهید.

طراحی UI و UX صفحه فرود تبلیغ‌تان را بهینه‌سازی کنید :

اکثرا در هزینه کردن پول و انرژی در تبلیغات‌شان اشتباه می‌کنند و انرژی و وقت کمی را برای صفحه فرود صرف می‌کنند.
صفحه فرود شما درست به اندازه عناصر موجود در تبلیغات اهمیت دارد. تجربه صفحه فرود مولفه‌ای است که کمتر از بقیه به آن اهمیت داده شده است.

سرعت سایت را افزایش دهید :

از طریق ابزار‌هایی همچون GTmetrix می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را ببینید و عواملی که باعث کند شدن سرعت می‌شود را اصلاح کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *